Anul 2012 va fi strategic sau nu va fi deloc, un articol pentru responsabilitatesociala.ro

Gandirea strategica nu trebuie sa fie doar preocuparea companiilor. Din ce in ce mai mult, organizatiile neguvernamentale ar trebui sa se preocupe de acest tip de planificare pentru a-si asigura sustenabiliatatea. Notiuni ca ”business plan”, ”return on investment”, ”planned vs actuals”, ”donnor value” trebuie sa devina uzuale asociatiilor si fundatiilor. Daca aceste notiuni nu vor incepe sa fie utilizate, atunci cred ca o mare parte din proiectele acestora se vor inchide din lipsa de fonduri.

De aceea, cred cu tarie, ca anul 2012 va fi strategic sau nu va fi deloc. Iar pentru a crede asa ceva ma bazez pe experienta si activitatea pe care o derulez in acest domeniu de 13 ani, pe experienta altor colegi din reteaua fundraiserilor din Romania, „APARTE”, pe datele pe care organizatiile le comunica in mod transparent la fiecare sfarsit de an.
 
Cel mai mult mi-as dori in 2012 ca organizatiile sa gandeasca strategic, sa-si stabileasca obiective nu doar pe perioade scurte( 2-3 luni, si „vom mai vedea pe urma ce facem„) ci anuale si, daca s-ar putea, chiar pe 3 ani.

Ce am putut observa in 2011?

 
Anul 2011 a adus o noua structurare a pietei de fundraising din Romania, o segmentare a tipurilor de abordari, a mecanismelor de atragere de fonduri si a dimensiunilor organizatiilor care le deruleaza. Daca pana acum „tintele” campaniilor de atragere de fonduri erau in principal companiile (acestea erau cele care sustineau proiectele organizatiilor neguvernamentale, uneori pe durata a mai multi ani), incepand cu 2011 tendinta a fost de intoarcere la normalitate: donatiile persoanelor fizice au devenit semnificative.
 
Spre sfarsitul anului 2011 tot aceasta dorinta a persoanelor fizice de a se implica, de a fi apropiati ai unei cauze a dus la cresterea numarului de evenimente, mari si mici, de atragere de fonduri, la revitalizarea direct mailingului, la fidelizarea donatorului fata de cauza sustinuta, la cresterea implicarii ca voluntari.

Am aici ca exemplu Balul Edelweiss al Hospice Casa Sperantei, care a atras 180.000 euro. Sau evenimentul de Mos Nicolae al Asociatiei Invingem Autismul, cu un rezultat frumos de 24.733 lei (foarte bun pentru o asociatie mica).

As nota la succesele din 2011 si campania „Pierdut” a Asociatiei Telefonul Copilului, care a atras, in luna decembrie, 90.000 de Euro, intr-un parteneriat cu Kanal D.

Toate campaniile s-au bazat in 2011 pe o puternica componenta de sustinere media. Trusturi de media puternice din Romanai si-au asumat rolul de sustinatori ai cauzelor sociale, facand din fiecare campanie sustinuta de ei un exemplu de succes.

Ce ne asteapta in 2012?

 Cred ca anul 2012 va aduce noi succese: vom putea aborda persoanele fizice pe mai multe niveluri, prin campaniile 2%, SMS (radiodon, teledon, outdoor), dar si direct debit, mecanism ce se lanseaza din acest an si pe piata noastra, cu ajutorul Asociatiei pentru Relatii Comunitare.

In acest mod, cred eu, ca anul 2012 va fi anul donatorilor individuali, anul in care ”corporate fundraising-ul” se va mentine acelasi nivel, insa participarea si implicarea persoanelor fizice va fi una foarte importanta. Si e demn de stiut ca daca 1000 de persoane ar dona un leu pe zi timp de 1 an am strange impreuna 100.000 de dolari. Ce corporatie mai are astazi buget de CSR atat de mare?
 
Pe de alta parte, sponsorizarile facute de companiile responsabile social au devenit in 2011 mult mai axate pe ideea de delimitare publica intre proiecte, de implicare a comunitatii in alegerea proiectelor, alaturi de o promovare mai intensa a acestor sponsorizari in social media.

Campaniile derulate pe Facebook sau avand una din componente social media au avut, la sfarsitul lui 2011, un succes important. Iar asta ma face sa cred ca si in 2012 se va continua tendinta. Si ceea ce cred ca va determina succesul in 2012 va fi ”abordarea multichannel” pentru toate tipurile de campanii de atragere de fonduri.

Sa ne amintim regulile unei campanii de succes

 
Dupa opinia mea primul pas in derularea unei astfel de campanii de succes este sa ai curajul sa doresti, asa cum spunea Johan Wolfgang von Goethe: „Pentru orice realizare, primul pas este curajul.”
 
Apoi sa iti cauti un fundraiser (ceea ce in piata romaneasca este aproape o misiune imposibila).

Am spus de mai multe ori, ca un pas important in fundraising este friendraising. Daca iti faci prieteni, daca iti rogi prietenii sa te ajute sa strangi fonduri, campaniile tale vor avea succes, iar proiectele organizatiei vor fi sustenabile. Iar regulile dupa care trebuie sa construiesti campania, oricare ar fi mecanismul utilizat, sunt simple.

Pe baza experientei in domeniul ONG le-am structurat intr-un decalog:

  1. Cere.
  2. Cere inca o data.
  3. Cere mai mult.
  4. Spune povestea proiectului tau in cuvinte simple.
  5. Pune pasiune in ceea ce faci, o va simti si donatorul.
  6. Fii tu insuti donator. Doar daca simti cum este sa donezi, stii cum se simt donatorii tai.
  7. Fa-ti prieteni! Inainte de a fi fundraiser, fii friendraiser.
  8. Cere suma potrivita, persoanei potrivite, in momentul potrivit.
  9. Asculta inainte de a vorbi.
  10. Multumeste, multumeste, multumeste!

Va doresc, asadar, un 2012 cu Friendraising fericit, cu campanii pornite strategic, cu proiecte sustenabile local.

Anunțuri
Etichetat , ,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s